2013-11-07

Tekniken som gjorde bränslecellen 90 procent billigare. Ny Teknik 20131007

 
Toyotas ingenjörer har pressat kostnaderna för bränslecell och trycktank med mer än 90 procent. Sedan räknar man med att halvera den återstående kostnaden när serieproduktionen startar nästa år. Dessutom uppger Toyota att man har förbättrat verkningsgraden och löst de tekniska problemen med kallstart och livslängd på bränslecellen.
– Vi har arbetat med det här i 20 år. Det var först för 2–3 år sedan som vi hade gjort så stora tekniska framsteg att vi insåg att det skulle gå att kommersialisera, säger Tatsuaki Yokoyama, en av de ansvariga för bränslecellskonstruktionen.

Fakta Hyundai först med serieproduktion

Flera biltillverkare satsar på vätgas i tanken. Sydkoreanska Hyundai påstår sig vara först med serieproduktion av bilar med bränsleceller.
 

I februari startade tillverkningen av modellen ix35 Fuel Cell, som ska tillverkas i 1 000 exemplar fram till 2015. Därefter ska produktionen öka till 10 000 om året. Samtidigt ska kostnaderna halveras, sa Byung Ki Ahn, chef för utvecklingen av bränsleceller inom Hyundai, när Ny Teknik besökte företaget i juni i år.
Andra biltillverkare som siktar på serietillverkning av bränslecellsbilar är, förutom Toyota, Honda, Mercedes, Nissan, Ford och GM.
Ett stort hinder för att försäljningen ska ta fart är att det finns få tankställen för vätgas. Daimler har därför gått samman med flera olje- och gasföretag i en tysk satsning på att bygga 400 vätgasmackar till år 2023.
Även i Japan, Sydkorea, Storbritannien och delstaten Kalifornien i USA planeras stora investeringar i infrastrukturen för vätgas.

Marie Alpman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar